Mallorca en el mapa del vi

La darrera setmana de març es va produir una reunió important pel món del vi a Mallorca: l’assemblea de la CECRV (Conferencia Española de Consejos Reguladores Vitivinícolas) organitzada per la DOP Pla i Llevant per celebrar el seu vintè aniversari que va actuar com a amfitriona de les més de trenta denominacions d’origen que es varen citar a Felanitx, seu del Consell Regulador.

La CECRV és una associació sense ànim de lucre formada per la quasi totalitat de les denominacions d’origen espanyoles que produeixen el 41% de tot el vi elaborat a Espanya, hi estan representades 3500 cellers i cent-mil viticultors. Està reconeguda com a porta-veu del sector davant el Ministeri d’Agricultura i davant la Comissió Europea. És la plataforma de relació entre totes les regions vinícoles que tenen característiques i interessos diferents i en ella es poden d’acord per actuar de manera conjunta.

Aquesta reunió ha servit per posar Mallorca en el mapa del vi espanyol. Moltes vegades hem sentit l’expressió de sorpresa: Però a Mallorca es fa vi? Els membres que ens varen visitar sabien que en produïm, però molt d’ells no l’havien tastat mai. L’ocasió valia la pena, així que varen tastar els vins blancs, rosats i negres de les catorze bodegues que constitueixen la DO. Però també vàrem aprofitar per donar-los a conèixer la nostra cultura: història, geografia i gastronomia copsaren l’agenda de la reunió: el paisatge del Llevant, vinyes, cellers, salines, Bellver, la Catedral o el casc històric de Palma foren visitats.

Al castell de Bellver no hi va haver just música virtual, sinó que vàrem poder gaudir d’un petit concert a càrrec de Cristina Bibiloni, Álvaro Chaves i Bàrbara Bibiloni. Interpretaren diverses àries i cançons i deixaren pel final el Brindis de la Traviatta de Verdi, que fou acompanyada a cor per tots els assistents mentre anaven brindant per l’èxit de la trobada.

Els hi vàrem comentar aquests articles lligant vi i música i un vinater melòman del centre de la península que anava tastant els diferents vins ens va fer el suggeriment de que el conjunt de vins del Pla i Llevant es podien acoblar amb el Bolero de Maurice Ravel. De la suau delicadesa dels instruments inicials a l’explosió final del conjunt de l’orquestra que va assimilar a un tast de blancs a negres, com un in crescendo d’aromes i sabors. Suggeria aliança entre instruments, vins i aliments. Lligava la flauta amb els blancs joves, el clarinet amb rosats pells de ceba, el fagot amb un rosat navarrès, l’oboè amb un blanc criat en bota, l’eclosió final de tots els instruments li suggeria la complexitat dels negres plens de matisos. La persistent percussió la relacionava amb els aliments que han acompanyat els vins: els pa amb olis de na Margalida Alemany, els variats, l’arrós o la carn i peix de Carlos Botella. Allà mateix fa fer un maridatge entre ensaïmada de cabell d’àngel i vi negre de llarga criança que sorprendre.

Lligava la flauta amb els blancs joves, el clarinet amb rosats pells de ceba, el fagot amb un rosat navarrès, l’oboè amb un blanc criat en bota, l’eclosió final de tots els instruments li suggeria la complexitat dels negres plens de matisos.

Però al castell de Bellver no hi va haver just música virtual, sinó que vàrem poder gaudir d’un petit concert a càrrec de Cristina Bibiloni, Álvaro Chaves i Bàrbara Bibiloni. Interpretaren diverses àries i cançons i deixaren pel final el Brindis de la Traviatta de Verdi, que fou acompanyada a cor per tots els assistents mentre anaven brindant per l’èxit de la trobada.